Diskmaskiner, Juridik, Konsumentköp, Söndagsbetraktelser

Söndagsbetraktelse nr 308

av Göran Lambertz
Publicerad söndag 25 april 2021

Dags för lite diskmaskinsjuridik, fast egentligen bara enkel tillämpning av konsumentköplagen. En kort repetition först av vad som hänt (se Söndagsbetraktelse nr 301).

Fredagen den 5 februari gav vår gamla diskmaskin upp. Dagen efter beställde jag en ny Cylinda från Media Markt på nätet. 5 990 kr kostade den, 7 888 kr inkl. installation, bortforsling av den gamla och en försäkring. Ett transportföretag levererade och installerade maskinen den 12 februari.

Men när jag använde maskinen för första gången dagen därpå tömde den inte ur vattnet. Mannen från transportföretaget kom tillbaka efter ett par dagar och konstaterade att en gammal utloppsslang som han kopplat till den nya maskinen var tilltäppt. Vi hjälptes åt att tömma den. Men maskinen ville inte starta. Jag ringde Cylinda den 16 februari, och en dryg vecka senare (den 25) kom en reparatör och fick igång maskinen. Den hade gjort som den skulle och kopplat ifrån när det hade samlats vatten på botten av maskinen. 1 414 kr kostade Cylindas besök.

Cylinda ville ha betalt av mig eftersom jag var deras ”slutkund”. Ville jag inte betala fick jag kontakta Media Markt. Det gjorde jag. Och där var vi när jag skrev Söndagsbetraktelse nr 302 den 28 februari. Jag frågade vad läsarna trodde att juridiken skulle säga om kostnaden för Cylindas servicebesök:
1. Leveransföretaget får betala eftersom installatören missade att tömma skarvslangen?
2. Jag får betala eftersom jag borde sett till att den gamla slangen inte användes?
3. Media Markt får betala eftersom de ska leverera en fungerande produkt?
4. Cylinda får betala eftersom de har serviceåtagande mot Media Markt för garantifel?

Olika gissningar följde, den ena bättre än den andra. Och hur blev det då?

Jo, eftersom det hela drog ut på tiden betalade jag Cylindas räkning för att inte bli sen. Och så krävde jag Media Markt, som numera har konstaterat att det inte är jag som ska stå för kostnaden. ”Pengarna kommer”, sa de den 6 april. Men några pengar har inte kommit, och när jag frågade häromdagen blev svaret att det var Cylinda som skulle betala. Jag sa att det nog inte stämde, för detta var inte något ”garantifel”, men att jag inte brydde mig så länge jag fick mina pengar. Och eftersom Media Markt är min motpart / säljare är det dom som är skyldiga att betala. Efter ytterligare någon påstötning har jag nu gett Media Markt till den 30 april att betala.

Juridiken är enkel. Media Markt är skyldiga att betala de 1 414 kronorna till mig. Och de har i sin tur rätt till ersättning av transportföretaget (som gjorde fel), inte av Cylinda. Så kommer det nog att bli till sist. Frågan är bara hur lång tid det tar.